Kamper czy przyczepa kempingowa?

Co jest lepsze – kamper czy przyczepa kempingowa? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i składa się na nią wiele czynników, np. nasze osobiste preferencje w danym momencie życia. Zarówno przyczepa, jak i kamper mają swoje wady i zalety, który próbujemy przybliżyć Wam w poniższym tekście.

 

Uprawnienia

Uprawnienia do kierowania kamperem

Kamper prowadzi się podobnie jak duże auto osobowe lub busa, jednak uprawnienia do kierowania nim uzależnione są od DMC czyli dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Prawo jazdy kategorii B. wystarczy nam do kierowania kamperem, którego dopuszczalna masa  całkowita (DMC) nie przekracza 3500kg. Kampery o większej dopuszczalnej masie całkowitej wymagają posiadania prawa jazdy kategorii C1 lub C.

Uprawnienia do ciągnięcia przyczepy

Ciągnięcie przyczepy wymaga od kierowcy więcej wprawy ponieważ manewry takie jak ruszanie z miejsca, skręcanie czy zawracanie i cofanie są w tym przypadku trudniejsze do wykonania. W Polsce oraz w większości europejskich państw prawo jazdy kategorii B. pozwala na holowanie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3500kg.

Kolejna kategoria prawa jazdy pozwalająca na kierowanie samochodem z przyczepą to kategoria B-96. Uprawnia ona na prowadzenie pojazdów o łącznej DMC 4250 kg.

 

Mobilność

Kamper jest zdecydowanie bardziej mobilny niż auto z przyczepą i łatwiej się nim manewruje – cofa, zawraca, itp. Kamper pozwala także na szybsze poruszanie się ponieważ maksymalne dozwolone prędkości na europejskich drogach są wyższe dla kamperów niż dla samochodów ciągnących przyczepy kempingowe. Np. w Holandii kampery mogą jeździć po autostradzie maksymalnie 120 km/h podczas gdy auta z przyczepami – 80 km/h.

Kamper idealnie radzi sobie na krętych, górskich drogach. Jednak problem pojawia się gdy chcemy takim dużym pojazdem wjechać do centrum miasta – jest to w większości zabronione-  lub zwiedzać mniejsze miejscowości – poruszanie się pojazdem o takich gabarytach może być w tym przypadku nieco utrudnione np. w wąskich uliczkach lub w gęstym ruchu ulicznym. Dodatkowo w mieście ciężko znaleźć dobry dla kampera parking. Problematyczne jest także składanie całego rynsztunku z kempingu za każdym gdy chcemy gdzieś nim wyjechać, nawet jeśli to wyprawa tylko do sklepu. Warto w tym przypadku wozić ze sobą dodatkowe pojazdy – rowery lub skutery.

Przyczepy idealnie sprawdzają się gdy np. chcemy w łatwy sposób zwiedzić daną okolicę. Przyczepę można wtedy zwyczajnie odczepić i zostawić na kempingu lub parkingu (najlepiej strzeżonym!), aby samym już samochodem wybrać się na małą wycieczkę lub do centrum miasta bez większych przeszkód. Manewrowanie przyczepą znacznie ułatwia tzw. mover – specjalny napęd elektryczny ułatwiający sterowany zdalnie.

Parkowanie

Miejsce postoju łatwiej znaleźć podróżując kamperem niż z przyczepą kempingową dzięki przepisom, które również w tej kwestii są dla tych pierwszych łagodniejsze. Każdy parking opatrzony znakiem z wizerunkiem kampera lub też taki nie posiadający belki ograniczającej wysokość nad bramą wjazdową jest idealnym miejscem do zaparkowania kampera. Ponadto, w Europie (Niemcy, Francja) znajduje się wiele miejsc przeznaczonych specjalnie na postój dla kamperów, w których przy okazji można opróżnić toaletę lub uzupełnić zapasy wody, nierzadko są to miejsca bezpłatne.

W przypadku parkowania całego zestawu czyli samochodu wraz z przyczepą kempingową nie ma większych ograniczeń. Wyjątkiem są parkingi posiadające ograniczenia dotyczące tonażu, zabraniające parkowania w tym miejscu pojazdów lub zespołów o większej masie niż wypunktowana na znaku. Gdy chcemy na parkingu zostawić tylko samą przyczepę musimy zwrócić uwagę czy w danym miejscu poza znakiem parkingu znajduje się również znak symbolizujący samochód z przyczepą.

Koszty użytkowania

Koszty użytkowania kampera

Kamper to samochód o dość sporych gabarytach, dlatego dość wysokie są także koszty jego zakupu, którego zaczynają się od 300 tys. zł. Użytkowanie kampera także do tanich nie należy i w porównaniu do eksploatacji przyczepy pochłania więcej środków finansowych. Kamper wymaga okresowych przeglądów, nierzadko także napraw, które mogą być znacząco droższe od przeglądów samochodów osobowych. Wyższe są również koszty związane z ubezpieczeniem kampera.

Koszty użytkowania przyczepy kempingowej

Ceny przyczep kempingowy zaczynają się od 60 tys. złotych, a koszty ich eksploatowania są niższe niż koszty użytkowania kampera. Sama przyczepa nie jest pojazdem silnikowym, więc jeśli akurat nie mamy czasu na caravaning lub mamy inne podróżnicze plany, może ona stać nieruszana przez długi czas. Warto oczywiście o nią dbać, ale nie trzeba np. regularnie jej uruchamiać, sprawdzać płynów, robić skomplikowanych przeglądów, itp. jest więc mniej wymagająca pod względem czasowym i finansowym niż kamper. Ubezpieczenie OC przyczepy jest znacznie tańsze niż ubezpieczenie kampera.

Wyższe mogą być jednak opłaty związane z podróżowaniem z przyczepą kempingową. Koszty użytkowania autostrad potrafią być nawet dwukrotnie większe niż dla kampera. Podobnie z kosztami miejsc na kempingach i polach namiotowych.

Wypożyczenie

Jeśli wciąż nie jesteśmy do końca przekonani co będzie dla nas najlepsze – kamper czy przyczepa kempingowa warto na początek zdecydować się na wypożyczenie sprzętu do caravaningu. Pozwoli to nam dokładnie zorientować się w konkretnym temacie, odpowiedzieć na wiele nurtujących nas pytań i być może znacznie ułatwi ostateczny wybór. Oferty wypożyczalni są naprawdę atrakcyjne i sprawiają, że nie poniesiemy z tego tytułu bardzo dużych kosztów.

Cena wypożyczenia zarówno kampera jak i przyczepy kempingowej uzależniona jest oczywiście od sezonu oraz standardu wyposażenia. W sezonie wysokim trwającym zazwyczaj od czerwca do września, a także w weekend majowy koszt wypożyczenia jest nieco wyższy niż w innych miesiącach – wypożyczenia kampera zaczyna się wtedy od 500zł/doba, a przyczepy od 200zł/doba.

Porady dotyczące ciągnięcia przyczepy

Przygotowując się do podróży z przyczepą kempingową powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na stan jej ogumienia. Opony muszę być dobrane do masy przyczepy, ponadto, nie mogą być popękane, nie powinny także posiadać wybrzuszeń, należy również sprawdzić stan bieżnika.

Ważne jest także odpowiednie ułożenie bagaży, które w miarę możliwości należy rozłożyć równomiernie w całej przyczepie, zwracając uwagę, aby te najcięższe bagaże znajdowały się najniżej. Nieodpowiednie ułożenie bagażu skutkować może wychylaniem się przyczepy na boki, a co za tym idzie może powodować trudności w prowadzeniu.

Warto również wyposażyć auto w dodatkowe lusterka zewnętrzne umocowane na specjalnych wysięgnikach, które szczególnie mogą przydać się przy pokonywaniu zakrętów oraz przy wyprzedzaniu.

Ciągnąc przyczepę kempingową zwróćmy uwagę na specjalną technikę oraz taktykę jazdy. Aby tor jazdy przyczepy był stabilny unikać należy gwałtownych hamowań i przyspieszeń. Manewr wyprzedzania i skręcania wykonywać najlepiej z rozsądną prędkością, tak by uniknąć ewentualnego przewrócenia przyczepy.

Holowanie przyczepy – samochód, haki, podłączenia

Odpowiednie auto

Na co należy zwrócić uwagę wybierając auto nadające się do wygodnego ciągnięcia przyczepy kempingowej? Kryteriów jest wiele, lecz te najważniejsze to: wysoka stabilność auta, dobra dynamika, skuteczność hamowania, zdolność ruszania pod górę, a także pakowność. W tym przypadku warto zwrócić szczególną uwagę na samochody przystosowane do znoszenia dużych przeciążeń, o wytrzymałym układzie przeniesienia siły napędowej oraz na takie z mocnymi silnikami. Idealnie sprawdzają się tu auta terenowe oraz vany. Jeśli jednak pozostaniemy przy naszym sprawdzonym aucie osobowym warto zadbać o solidny montaż haka holowniczego, jak i dobrą jakość samego haka, który łączy auto z przyczepą kempingową.

Rodzaje haków i podłączeń

Ze względów bezpieczeństwa najlepiej unikać zakupu najprostszych haków słabej jakości, montowanych na stałe, a wybierać te pochodzące od sprawdzonych, renomowanych producentów, posiadających odpowiednie świadectwa trwałości i bezpieczeństwa. Zarówno hak, jak i sposób jego montażu powinien być zawsze dopasowany do modelu naszego samochodu.

Najpopularniejsze są haki kulowe, które dzielą się na dwa rodzaje: haki z demontowaną przy pomocy klucza końcówką – ich cena waha się w zależności od gabarytów pojazdu od 300 do ok 900 zł. Drugi rodzaj popularnego haka kulowego to takie, które szybko montuje i demontuje się przy użyciu specjalnych narzędzi. W tym przypadku wydatek to od 700 do ok 2 tys. złotych.

Warto zwrócić uwagę na tzw. haki niewidzialne które umieszczane są najczęściej tak, że nie wystają poza samochód, przez co nie powodują żadnego zagrożenia. Haki tego typu są łatwe w montażu i demontażu, charakteryzuje je wysoka trwałość i wytrzymałość połączeń.

Haki już używane, prostowane lub spawane poważnie zagrażają bezpieczeństwu na drodze, dlatego należy ich unikać, bez względu na oszczędności. Montaż haka powinniśmy zlecić sprawdzonemu i solidnemu serwisowi.

 

Jak widać ciężko wyłonić zwycięzcę tego pojedynku, ale być może nasze wskazówki pomogą Wam w znalezieniu idealnego rozwiązania i pomogą w podjęciu ostatecznej decyzji.