Kupno kampera czy przyczepy kempingowej to dość poważne i niekoniecznie tanie przedsięwzięcie. Wymaga ono także sporej wiedzy i czasu potrzebnego na podjęcie trafnej decyzji. Kupno nowego kampera czy przyczepy to naprawdę pokaźny wydatek, dlatego duża część osób decyduje się na zakup używanego sprzętu. Przed finalizacją transakcji kupna należy jak najdokładniej przyjrzeć się danemu egzemplarzowi, tak, aby uniknąć ewentualnych rozczarowań i kosztownych napraw. Podpowiadamy więc na co zwrócić uwagę, by później nie żałować.

Planowanie zakupu

Przed rozpoczęciem poszukiwań kampera lub przyczepy kempingowej warto na samym początku dokładnie przemyśleć swoje potrzeby – wielkość sprzętu, jego wyposażenie oraz do czego będziemy go potrzebować – czy będziemy jeździć nim po Skandynawii, odkrywać urocze miasteczka południowej Europy czy też potrzebny nam mały domek na działkę. Dobrze jest także ocenić swoje możliwości finansowe. Wybierając przyczepę pamiętać należy również o aucie jakim będziemy ją holować – przyczepa nie może być cięższa niż maksymalna masa przyczepy widniejącą w dowodzie rejestracyjnym samochodu. Dla większości aut średniej klasy masą graniczną jest 1300 kg.

Dlaczego używane?

Zakup nowego sprzętu wymaga naprawdę dość potężnego budżetu. Dlatego jeśli chcemy dołączyć do grupy miłośników caravaningu najbardziej ekonomicznym sposobem jest kupno używanej przyczepy lub kampera. Nawet 5-letni sprzęt może być sporo tańszy od fabrycznie nowych konstrukcji. Co więcej, w przypadku używanych pojazdów wybór jest również ogromny, a jeśli poświęcimy na szukanie trochę czasu i wysiłku (przy odrobinie szczęścia) możemy znaleźć kampera lub przyczepę kempingową w naprawdę dobrym stanie i w dobrej cenie. Jednak także w przypadku używanych egzemplarzy ceny są wysokie. Mimo wszystko nierzadko zdarzają się cenowe okazje, na które jednak trzeba uważać – warto wtedy zwrócić szczególną uwagę na wszelkie możliwe wady i uszkodzenia.

Przed zakupem

– po pierwsze dokumenty

Na samym początku warto przyjrzeć się dokumentom jakie posiada dotychczasowy właściciel kampera lub przyczepy kempingowej. Ze stanem faktycznym muszą zgadzać się przede wszystkim numery seryjne zapisane w dowodzie rejestracyjnym. Ważna jest także historia serwisowa, jednak trzeba mieć na uwadze, że obecnie stworzenie książeczki serwisowej na zawołanie nie stanowi większego problemu. Dlatego należy poświęcić naprawdę dużo czasu na szczegółową kontrolę całego sprzętu. Błędu lub braki w urzędowych dokumentach mogą okazać się sporym problemem w przyszłości, warto więc być, także pod tym względem dość rygorystycznym.

– pod drugie kontrola z zewnątrz

Zakup używanego kampera czy przyczepy kempingowej wiąże się oczywiście ze znalezieniem śladów ich użytkowania. Trzeba przyjrzeć się panelom nadwozia – wszelkie wgniecenia, rysy, nierzadko także rozdarcia poszycia mogą nam wiele powiedzieć o podejściu do danego sprzętu jego właściciela. Zacznijmy się od wnikliwych oględzin paneli, łączeń, okien, uszczelek i listew, aby potem nie wydawać pieniędzy na kosztowne naprawy tych elementów. Warto także sprawdzić dach, jeśli jest brudny może to oznaczać słabe zabezpieczenie sprzętu na zimę, a więc zaniedbania ze strony właściciela. Sprawdźmy także stan ścian – jeśli konstrukcji brak sztywności zwróćmy szczególną uwagę na wilgoć wewnątrz.  Na rynku znaleźć można ogłoszenia sprzedaży sprzętu powypadkowego z pozornie dość poważnymi uszkodzeniami lub awariami mechanicznymi. Jeśli dany pojazd ma uszkodzony silnik lub skrzynię biegów, a jego cena będzie odpowiednio niska nie musimy obawiać się, że koszty naprawy przewyższą wartość całego kampera. Cena używanego silnika diesla z samochodu dostawczego to wydatek około 1500 – 4000 złotych, a wymiana może wynieść nas około 1000 złotych. Kupno kampera uderzonego z przodu – z uszkodzonym silnikiem lub po drobnej stłuczce (wgnieciona blacha, stłuczone lampy, itp.) może okazać się więc bardzo dobrą okazją cenową. Gorzej ma się kwestia egzemplarzy ze strzelonym tyłem. Naprawa uszkodzeń zabudowy może wymagać dużo pracy, zaangażowania i kosztów. Jednak w tym przypadku najpoważniejszym problemem mogą okazać się nieszczelności, a co za tym idzie wilgoć. Warto przed zakupem zasięgnąć porady u mechanika specjalizującego się w naprawie kamperów. Upewnijmy się czy koszty reanimacji takiego egzemplarza nie przewyższą wartości całego pojazdu.

– po trzecie sprawdźmy wnętrze

Kolejnym krokiem przed dokonaniem zakupu sprzętu do caravaningu jest dokładne sprawdzenie wnętrza i pozytywna ocena działania systemów pokładowych.

Podstawową sprawą podczas kupowania używanego sprzętu jest… dobry nos. I choć może to brzmieć dość zabawnie, to dobry nos, a raczej dobry węch może być bardzo pomocny przy wykrywaniu wilgoci. Wilgoć niszczy wszystko – od drewnianych wykończeń bo instalację elektryczną. Warto więc zwrócić uwagę na wszelkie znamiona pleśni, zacieków i grzybów.

Przyjrzymy się także tapicerce – znacznie zużyte – wysiedziane, wytarte siedziska czy wilgotne materace mogą zdradzać brak odpowiedniej opieki nad sprzętem przez właściciela. Podobnie sprawa ma się z meblami – uszkodzone powierzchnie – zarysowania bądź wyszczerbienia rantów, kondycja zawiasów i działanie otwieranych szafek. To wszystko jest ważne. Tak samo jak kondycja podłogi – jeśli się ugina lub też sprężynuje pod ciężarem naszego ciała może to oznaczać dość kosztowną wymianę sklejki.

Ponadto, we wnętrzu należy przyjrzeć się działaniu elektryki oraz instalacji wodnej. W przypadku tej pierwszej oświetlenie i inne systemy możemy sprawdzić w kilka chwil. Kontrolując instalację wodną warto napełnić zbiorniki i sprawdzić czy nie ma z nich wycieków, których szukać należy zarówno pod przyczepą, jak i w różnych jej zakamarkach.

Warto zweryfikować także stan lodówki, kuchenki gazowej i ogrzewania oraz działanie wszystkich tych urządzeń. Podłączmy gaz i sprawdżmy szczelność oraz przyjrzyjmy się uważnie działaniu piecyka.

Ważna jest kontrola wszystkich gniazdek – czy posiadają prąd, czy całe oświetlenie działa bez zarzutu, jak również sprawdzenie działania klimatyzacji.

– po czwarte kontrola stanu technicznego mechanicznych i konstrukcyjnych podzespołów

Ogromne znaczenie ma stan techniczny mechanicznych i konstrukcyjnych podzespołów. W naszym interesie powinna być również kondycja podwozia. Wszelkie ślady rdzy zwiastują potrzebną konserwację, a co za tym idzie dodatkowe wydatki. Warto także przyjrzeć się ewentualnym śladom napraw blacharskich.

Kontrolując zespół napędowy należy sprawdzić możliwe wycieki z silnika oraz ze skrzyni biegów. Kondycję sprzęgła, pracę skrzyni biegów oraz układu hamulcowego, jakość amortyzacji sprawdzimy najlepiej podczas jazdy próbnej, podczas której przyjrzyjmy się również wskazaniom zegarów – zbyt wysoka temperatura silnika czy też falujące obroty biegu jałowego nie zwiastują nic dobrego.

– rady ekspertów

Przed zakupem danego kampera lub przyczepy kempingowej warto umówić się na wspólne oględziny w warsztacie specjalizującym się naprawami kamperów i przyczep kempingowych. Eksperci są w stanie dokładnie wycenić przewidywalne koszty naprawy sprzętu oraz dostrzec więcej istotnych szczegółów niż my sami.

Czas i miejsce zakupu też są ważne

Nie jest tajemnicą, że sprzedaż różnego rodzaju sprzętu, w tym także turystycznego dość mocno zależna jest od aktualnej pory roku. Jeśli więc chcemy mieć jak najlepsze warunki przy oględzinach używanego kampera lub przyczepy kempingowej poszukiwania odpowiedniego egzemplarza należy rozpocząć już jesienią lub zimą. Okres ten jest najlepszy ze względu na łatwe wykrycie ewentualnej wilgoci wewnątrz pojazdu. Warto wiedzieć również o tym, że sprzedawcy działający w dużych miastach często ustalają ceny wyższe niż sprzedawcy w mniejszych miejscowościach za ten sam sprzęty

Umowa i inne dokumenty

W umowie muszą być zawarte wszelkie kwestie dotyczące stanu kampera bądź przyczepy kempingowej, pochodzenia sprzętu, bezwypadkowości, itp. W przeciwnym razie dokumenty są bezwartościowe.

Sprawdźmy również dokumenty potrzebne do rejestracji wybranego sprzętu. Sprawa jest prosta jeśli dany kamper bądź przyczepa były rejestrowane w Polsce. Jeśli jednak zostały one dopiero co sprowadzone z zagranicy zarejestrowanie ich w naszym kraju może już sprawić nieco kłopotów – niezbędne jest wtedy przedstawienie dowodu rejestracyjnego, rachunków potwierdzających wejście w posiadanie sprzętu oraz tłumaczenia wszystkich dokumentów sporządzonych w językach obcych, a także potwierdzenia wykonania przeglądu technicznego w naszym kraju. Nie można zapomnieć o zważeniu sprzętu i porównaniu z wagą widniejącą w dowodzie rejestracyjnym.

Negocjacje

Jeśli decydujemy się na zakup nowego kampera lub przyczepy u dilera możemy liczyć na pewne upusty. Jednak w przypadku kupna używanego sprzętu ta kwestia wygląda trochę inaczej. Wstępna cena przedstawiona przez sprzedającego zależna jest od zainteresowania jakim cieszy się dana oferta oraz od faktycznego stanu technicznego danego sprzętu.

Bardzo poważnym problemem jest ustalenie ceny sprzętu ze sprzedawcą jeszcze przed jego szczegółowymi oględzinami. Takie działania mogą zmniejszyć szanse na późniejsze negocjowanie ostatecznej kwoty, czyli zbijanie ceny. Najważniejszym krokiem jest więc dokładne obejrzenie kampera bądź przyczepy, sprawdzając wszystko, wszystkie systemy i urządzenia – od dachu i okien, przez tapicerkę i wyposażenie po silnik i podwozie. Jakakolwiek niesprawność, awaria lub braki w wyposażeniu mogą być czynnikiem skłaniającym do żądania obniżenia ceny na dokonanie niezbędnych napraw.

Jak widać po powyższej liście zakup kampera lub przyczepy kempingowej nie należy do najłatwiejszych. Warto jednak poświęcić wystarczająco dużo czasu i wysiłku na szczegółowe oględziny sprzętu, aby po zakupie móc już tylko delektować się caravaningiem.  

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułRumunia 2017 – Polska w wersji hard
Następny artykułRuszamy w pierwszą trasę
Młody adept sztuk kempingowych (ale zapalony). 3 lata przyczepowo, co nieco wypożyczonym kamperem. Twórca kamperemprzezswiat.pl. Stawia pierwsze kroki w pisaniu w języku innym niż języki programowania więc prosi o wyrozumiałość.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here