Przepisy ruchu drogowego w krajach Europy – Francja

Francja oferuje niezwykle zróżnicowane atrakcje turystyczne – każdy region tego kraju posiada własny, unikalny charakter, kuchnię, tradycje, krajobraz, a nawet styl życia. To właśnie tu, w stolicy kraju – Paryżu znajduje się najpopularniejsza budowla świata – wieża Eiffla, jedno z najczęściej odwiedzanych muzeów – Luwr oraz Wersal – imponujący kompleks pałacowy, którego powstanie wiąże się z burzliwą historią Francji. Paryż to także mekka artystów – malarzy, poetów, muzyków oraz miłośników architektury. Jednak kraj nad Loarą to znacznie więcej niż sam Paryż – to filmowe Cannes, śródziemnomorska Marsylia z Lazurowym Wybrzeżem, historyczny Orlean, alpejskie Grenoble czy nowoczesny Lyon. Nic więc dziwnego, że Francja jest jednym z najchętniej odwiedzanych państw na świecie, także wśród turystów z Polski. A najlepszym sposobem na zwiedzenie wszystkich interesujących w tym kraju miejsc jest zdecydowanie, dający niesamowitą swobodę caravaning. Dlatego dziś przygotowaliśmy mini przewodnik, dla tych z Was, którzy zamierzają zwiedzać Francję kamperem lub samochodem z przyczepą kempingową.

I mimo, że obowiązujące we Francji przepisy drogowe nie powinny być dla polskich kierowców wielkim zaskoczeniem, warto zapoznać się z kilkoma dość istotnymi różnicami. Owe różnice dotyczyć mogą między innymi ograniczenia prędkości, obowiązkowego wyposażenia pojazdu, opłat drogowych i kilku innych, istotnych kwestii. Aby więc podróż po francuskich drogach była bezpieczna i przyjemna zapraszamy do lektury poniższego artykułu.

Polityka wjazdowa i wymagane dokumenty

Wjeżdżając na teren Francji, potrzebny jest dokument potwierdzający naszą tożsamość – dowód osobisty ważny jeszcze minimum 6 miesięcy lub paszport ważny minimum 3 miesiące od planowanej daty wjazdu.

Obowiązkowo posiadać należy również prawo jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu z ważnym przeglądem technicznym pojazdu oraz jego ubezpieczenie – OC. Zalecane jest także wykupienie ubezpieczenia NNW, a także Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, niezbędnej w przypadku potrzeby skorzystania z pomocy medycznej na terenie Unii Europejskiej.

Dozwolone prędkości

Bezpieczne i chroniące przed mandatami podróżowanie po francuskich drogach wymaga znajomości kodeksu drogowego tego kraju. Na piratów drogowych czekają we Francji naprawdę wysokie kary – przekroczenie prędkości o ponad 25km/h może skutkować nie tylko otrzymaniem mandatu, ale również utratą prawa jazdy. Podstawą jest więc trzymanie się obowiązujących we Francji przepisów drogowych oraz ograniczeń prędkości. Te ostatnie zależne są od rodzaju pojazdu jakim się poruszamy oraz typu dróg i wynoszą:

– w terenie zabudowanym pojazdy wszystkich rodzajów obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h,

– w terenie niezabudowanym samochody osobowe, pojazdy do 3,5 ton oraz z przyczepą mogą poruszać się z prędkością do 90 km/h, natomiast pojazdy ważące więcej niż 3,5 ton do 80 km/h,

– na drogach ekspresowych samochody osobowe, pojazdy ważące do 3,5 ton oraz z przyczepą obowiązuje ograniczenie prędkości do 110km/h, natomiast pojazdy ważące powyżej 3,5 ton – 100 km/h,

– w przypadku autostrad dla samochodów osobowych, pojazdów do 3,5 ton oraz pojazdów z przyczepą ograniczenie prędkości wynosi 130 km/h. Samochody ciężarowe obowiązuje ograniczenie do 110 km/h,

– gdy na drodze panujące niesprzyjające warunki atmosferyczne, w terenie niezabudowanym należy zwolnić do 80 km/h, natomiast na autostradach do 110 km/h.

Wyposażenie pojazdu

Na wyposażeniu naszego pojazdu podczas podróżowania po Francji obowiązkowo znaleźć muszą się:

– kamizelki odblaskowe dla kierowcy i pasażerów – niezbędne w przypadku opuszczania samochodu w terenie niezabudowanym, na rogach szybkiego ruchu oraz na autostradach,

– trójkąt ostrzegawczy,

– komplet zapasowych żarówek,

– zabezpieczenie antywłamaniowe.

Dodatkowo pojazdy z przyczepą obowiązkowo posiadać muszą dodatkowe lusterka boczne, szczególnie jeśli przyczepa szersza jest od ciągnącego ją pojazdu, potrzebny jest także dodatkowy trójkąt ostrzegawczy.

Nieobowiązkowe lecz zalecane jest posiadanie apteczki, gaśnicy oraz alkomatu chemicznego lub elektronicznego. Wyposażenie pojazdu w linkę holowniczą oraz koło zapasowe nie jest sprecyzowane przez żadne przepisy.

Obowiązkowa minimalna wysokość bieżnika w oponach wynosi 1,6 mm, stosowanie opon zimowych zalecane jest w okresie zimowym. Używanie opon okolcowanych dozwolone jest na wszystkich kołach w ściśle określonym okresie – od pierwszej soboty przed 11 listopada do ostatniej niedzieli marca. W przypadku łańcuchów śniegowych – zaleca się ich wożenie oraz stosowanie w miejscach, w których występuje taki nakaz.

Inne ograniczenia prawne 

– limit alkoholu we krwi – dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi, pozwalająca na prowadzenie pojazdu wynosi 0,5 promila. Limit alkoholu we krwi dla początkujących kierowców, którzy prawo jazdy posiadają krócej niż 3 lata wynosi 0,2 promila alkoholu w wydychanym powietrzu,

– pasy bezpieczeństwa – podczas jazdy obowiązkowo zapięte przez wszystkich pasażerów pojazdu,

– światła – jazda z włączonymi światłami mijania jest obowiązkowa w nocy oraz przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych, jednak zaleca się ich używanie przez całą dobę zarówno w terenie zabudowanym, jak i niezabudowanym przez wszystkie pojazdy silnikowe,

– podróżowanie z dziećmi – dzieci w wieku do 10 lat mogą być przewożone wyłącznie w specjalnie do tego przeznaczonym foteliku lub podwyższeniu. Co ważne – dzieci mogą być przewożone w foteliku także na przednim siedzeniu, lecz jedynie w przypadku, gdy wszystkie miejsca z tyłu również zajmują dzieci. Dzieci w wieku od 9 miesięcy do 3-4 lat powinny być przewożone w fotelikach-kołyskach. W samochodach wyposażonych w poduszki powietrzne dzieci nie można sadzać tyłem do kierunku jazdy,

– używanie telefonu w czasie jazdy – prowadzenie rozmów przez telefon podczas jazdy jest całkowicie zabronione – oznacza to, że kierowcy we Francji nie mogą korzystać ani z zestawu głośnomówiącego, ani ze słuchawki zakładanej na ucho. Korzystanie ze słuchawki może grodzic mandatem o wysokości 140 euro i 3 punktami karnymi,

– odstępy między pojazdami – to bardzo restrykcyjna kwestia, za jazdę „na zderzaku” grozą bardzo surowe mandaty,

– nocleg w pojeździe campingowym poza campingiem – dozwolony jest nocleg na parkingach przy autostradach, jak i ulicach oraz placach. Zawsze jednak zwracajmy uwagę na ograniczenia jakie obowiązywać mogą w tym względzie w danym regionie kraj,

– naklejka klasy emisji spalin – w ścisłych centrach francuskich miast zostały utworzone tzw. strefy środowiskowe, do których wjeżdżać mogą tylko samochody z określonymi klasami emisji spalin. Granice zielonych stref oznaczone są specjalnymi znakami informującymi, które pojazdy mogą poruszać się w danej strefie. Jeśli chcemy wjechać do oznaczonej strefy nasz pojazd musi posiadać odpowiednią naklejkę z informacją o klasie emisji spalin.

Opłaty drogowe

Korzystanie z francuskich autostrad i dróg szybkiego ruchu jest płatne. Ponadto, we Francji płatne są również przejazdy niektórymi tunelami, wiaduktami oraz mostami. Wysokość owych opłat uzależniona jest od kategorii pojazdu oraz długości przejechanej trasy.

Opłaty za przejazd można uiszczać na autostradowych bramkach lub automatycznie – do tego potrzebne jest jednak specjalnie, montowane w samochodzie urządzenie zarejestrowanego zarejestrowane u jednego z francuskich operatorów.

Ważne telefony:

Europejski numer alarmowy obowiązujący również we Francji: 112
Pomoc drogowa: +33 438 498 349
Policja : 17
Straż pożarna : 18
Pogotowie ratunkowe : 15
Ambasada RP: +33 143 173 405

Ambasada RP – telefon dyżurny: +33 680 580 220

Francja może pochwalić się bardzo dobrze rozwinięta siedzą autostrad, których łączna liczba wynosi ok. 10 tysięcy kilometrów. Jednak mimo dogodnych warunków jazdy warto zdjąć nogę z gazu mając w pamięci ograniczenia prędkości – gdyż równie sprawnie działa w tym kraju system radarowy. Wszelkie wykroczenia są surowo karane, dlatego znajomość obowiązujących we Francji przepisów drogowych jest obowiązkowa, tym bardziej jeśli chcemy bezpiecznie i bez przykrych niespodzianek zwiedzać ten piękny kraj.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKamperem przez Grecję
Następny artykułKamperem przez Belgię
Młody adept sztuk kempingowych (ale zapalony). 3 lata przyczepowo, co nieco wypożyczonym kamperem. Twórca kamperemprzezswiat.pl. Stawia pierwsze kroki w pisaniu w języku innym niż języki programowania więc prosi o wyrozumiałość.