Przepisy ruchu drogowego w krajach Europy – Holandia

Rozmiar terytorium tego kraju, który jest nieco mniejszy od obszaru województwa Mazowieckiego, w żaden sposób nie odzwierciedla bogactwa jakie w sobie kryje. Holandia to nieodparty urok tulipanów, unikalne krajobrazy poprzecinane kolorowymi wiatrakami i aromatyczny zapach tradycyjnych serów, ale nie tylko. Stolicą Holandii jest Amsterdam, uchodzący za jedną z najpiękniejszych europejskich stolic. To miasto, zwane także „Wenecją Północy” zwiedzać można na kilka różnych sposobów – spacerem, rowerem lub pływając łódką po licznych kanałach, których system nazwany Grachtengordel, został wpisany na listę świtowego dziedzictwa UNESCO. Amsterdam to raj dla miłośników pięknych zabytków, ciekawych muzeów, ogrodów botanicznych oraz osób, które lubią różnego rodzaju rozrywki i dobrą zabawę.

Mimo, że Holandia uznawana jest za kraj niezwykle tolerancyjny i liberalny, na tamtejszych drogach wszyscy dość skrupulatnie przestrzegają przepisów ruchu. Poniżej przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przepisów drogowych obowiązujących na holenderskich drogach oraz wskazówki jak jeździć, aby uniknąć niepotrzebnych mandatów, które mogą być naprawdę wysokie i nieprzyjemnych problemów.

Polityka wjazdowa – wymagane dokumenty i ubezpieczenie

Wjeżdżając na teren Holandii należy posiadać przy sobie dokument tożsamość, może to być dowód osobisty – ważny minimum 6 miesięcy lub paszport – ważny minimum 3 miesiące.

Do podróżowania po holenderskich drogach potrzebne jest prawo jazdy (wystarczy polskie), dowód rejestracyjny pojazdu z ważnym przeglądem technicznym. Obowiązkowe jest także ubezpieczenie OC pojazdu, warto również posiadać ubezpieczenie NNW oraz kartę NFZ-EKUZ. Zaleca się również wykupienie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego, które przydać się może w momencie obowiązku leczenia medycznego nie objętego refundacją, czy transportu medycznego do Polski.

Dozwolone prędkości

Holenderska policja dość konsekwentnie każe kierowców, którzy dopuszczają się przekroczenia dozwolonej prędkości podczas jazdy, także turyści nie mają co liczyć na żadną taryfę ulgową. Aby uchronić się przed mandatami znać trzeba obowiązujące na holenderskich drogach ograniczenia prędkości, które różnią się zależnie od rodzaju dróg oraz rodzaju pojazdu i wynoszą:

– w terenie zabudowanym wszystkie rodzaje pojazdów obowiązuje ograniczenie prędkości do 50km/h,

– w terenie niezabudowanym maksymalna prędkość dla wszystkich rodzajów pojazdów wynosi 80 km/h,

– na drogach ekspresowych samochody osobowe i pojazdy ważące do 3,5 tony mogą poruszać się z maksymalną prędkością 100 km/h, pojazdy z przyczepą obowiązuje ograniczenie do 90 km/h, natomiast te powyżej 3,5 tony do 80 km/h,

– na autostradach dopuszczalna prędkość jazdy dla samochodów osobowych oraz pojazdów ważących nie więcej niż 3,5 tony wynosi 120 km/h, pojazdy z przyczepami obowiązuje ograniczenie do 90 km/h, pozostałe – w tym te ważące powyżej 3,5 tony – 80 km/h,

– policja może zatrzymać nasze prawo jazdy jeżeli przekroczymy dozwoloną prędkość o 50 km/h.

Wyposażenie pojazdu

Poruszając się samochodem po holenderskich drogach obowiązkowo musimy zabrać ze sobą jedynie trójkąt ostrzegawczy, w przypadku podróżowania z przyczepą potrzebujemy dwóch takich trójkątów.

Do elementów zalecanych, lecz nie obowiązkowych zalicza się: kamizelkę odblaskową, która powinna być zakładana w przypadku opuszczania samochodu w terenie niezabudowanym, na drogach szybkiego ruchu i autostradach, apteczka pierwszej pomocy, gaśnica oraz komplet zapasowych żarówek.
Posiadanie w pojeździe koła zapasowego oraz linki holowniczej nie jest sprecyzowane konkretnymi przepisami.

Ponadto, jeśli podróżujemy pojazdem ciągnącym przyczepę obowiązkowo posiadać musimy także dodatkowe lusterka boczne, o ile przyczepa jest szersza od pojazdu ciągnącego.

Koniecznie zwróćmy również uwagę na wymagania dotyczące opon. Minimalna wysokość bieżnika w przypadku opon letnich wynosić musi 1,6 mm, a opon zimowych – 4 mm. Stosowanie łańcuchów dozwolone jest wyłącznie na drogach pokrytych grubą warstwą lodu lub śniegu. Używanie opon okolcowanych jest całkowicie zabronione.

Inne przepisy drogowe

– limit alkoholu we krwi – dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy wynosi 0,5 promila, dla mniej doświadczonych kierowców – którzy posiadają prawo jazdy krócej niż 5 lat, limit ten wynosi 0,2 promila. Jeżeli u doświadczonych kierowców poziom alkoholu we krwi wynosi ponad 1,3 promila i ponad  0,8 promila u początkujących kierowców holenderska policja ma prawo odebrać prawo jazdy, podobnie w momencie odmówienia przez kierowcę badania poziomu alkoholu,

– pasy bezpieczeństwa – zarówno kierowca, jak i wszyscy pasażerowie pojazdu obowiązkowo muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa,

– światła – światła mijania obowiązkowo muszy być włączone jedynie w nocy, w ciągu jednia tylko w przypadku złych warunków atmosferycznych, które ograniczają widoczność,

– telefon – używanie telefonu podczas jazdy samochodem po holenderskich drogach jest zabronione. Korzystać można jednak z aparatu głośnomówiącego lub słuchawki zakładanej na ucho,

– przewóz dzieci – dzieci do 12 roku życia i wzroście poniżej 150 cm mogą podróżować na przednim siedzeniu wyłącznie na specjalnie przeznaczonych do tego fotelikach, przystosowanych do wzrostu i wagi dziecka. Dzieci do 3 roku życia mogą być przewożone jedynie na tylnych siedzeniach, w specjalnych fotelikach przystosowanych do ich wymiarów,

– parkowanie – w miastach darmowe parkingi lub takie w przystępnych cenach znajdują się zazwyczaj w pobliżu dworców kolejowych oraz stacji metra i oznaczone są symbolami „P+R” (Park and  Ride).
Parkowanie w centrum miast możliwe jest jedynie na wyznaczonych do tego celu parkingach. Ponadto, w Holandii funkcjonują również tzw. transferia czyli specjalnie oznakowane parkingi zlokalizowane zwykle poza centrum miasta, zazwyczaj w pobliżu dróg dojazdowych. W momencie parkowania w takich miejscach otrzymujemy darmowe bilety na komunikację publiczną. Co ważne transferia chronione są w ciągu dnia, w nocy monitorowane kamerami. Najbardziej znane transferium to Amsterdam Arena,

– tankowanie – ceny paliw w Holandii należą do najwyższych w całej Europie, należy więc liczyć się z tym, że tankowanie na tamtejszych stacjach benzynowych może nas dość dużo kosztować,

– noclegi w samochodzie osobowym, jak i w pojeździe campingowych poza campingiem są surowo zabronione.

Opłaty drogowe

Poruszanie się po holenderskich drogach, w tym także autostradach jest bezpłatne. Opłaty pobierane są jednie za przejazd tunelami:

– Dorde Kil w regionie Biesbosh, na trasie Gravendel – Dordrecht i wynoszą od 5 do 18,20 euro, w zależności od wysokości pojazdu

– Westerschelde – łączącym wyspę Zeeland z lądem na trasie Baarland – Terneuzen i wynoszą od 2 do 5 euro, w zależności od wysokości pojazdu

Autostrady międzynarodowe oznakowane są zieloną literą „E”, natomiast autostrady krajowe – czerwoną literą „A”.

Ważne telefony

Europejski numer alarmowy obowiązujący również w Holandii: 112
Pomoc drogowa: +31 70 314 14 14
Ambasada RP w Hadze: +31 70 79 90 100

Telefon alarmowy Wydziału Konsularnego: +31 615 852 600

To prawda, że obowiązujące w Holandii przepisy ruchu drogowego nie różnią się zbytnio od tych, które mamy w Polsce. Pamiętajmy, że wszelkie wykroczenia na drodze są tam jednak dość surowo karane. Co ciekawe, to właśnie w Holandii wymyślono i skonstruowano pierwsze fotoradary, dlatego też kraj ten pokryty jest ich gęstą siecią. Ponadto, Holendrzy stosują także odcinkowe pomiary prędkości, a na skrzyżowaniach dróg inteligentne kamery.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKamperem przez Luksemburg
Następny artykułKamperem przez Hiszpanię
Młody adept sztuk kempingowych (ale zapalony). 3 lata przyczepowo, co nieco wypożyczonym kamperem. Twórca kamperemprzezswiat.pl. Stawia pierwsze kroki w pisaniu w języku innym niż języki programowania więc prosi o wyrozumiałość.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here