“A co tam w środku jest?” – jest to często pierwsze pytanie jakie można usłyszeć od osób które zainteresowały się kamperami lub przyczepami kempingowymi. W jakiego rodzaju sprzęty i akcesoria mogą być wyposażone tego typu pojazdy? Jak się tam śpi? To tam się da wziąć prysznic? Nie, no niemożliwe żeby tam była ubikacja! Wtedy dumni właściciele kamperów odpowiadają “phi, mam tam jeszcze telewizor, klimatyzację, ogrzewanie podłogowe no i oczywiście ekspres do kawy”….

Kuchnia

wyposażeniem kampera, jeżeli chodzi o sprzęty kuchenne są kuchenka gazowa, zlewozmywak, lodówka oraz szafki na naczynia. Nowoczesne, lekkie i odporne materiały sprawiają że na bardzo małej przestrzeni otrzymujemy w pełni funkcjonalną kuchnię w której możemy swobodnie gotować na naszych wyprawach w dzikie ostępy…

Gotowanie w Kamperze

Gotowanie

Kuchenka gazowa działa w połączeniu ze standardową butlą gazową na gaz propan butan, którą można zakupić bądź na każdej większej stacji paliw. Gaz uniezależnia nas częściowo od zewnętrznych dostaw prądu – można gotować, nawet gdy stoimy gdzieś w środku pustkowia, bez podłączenia do źródła prądu. W trakcie jazdy butla z gazem powinna być zakręcona ze względów bezpieczeństwa

Lodówka

W zasadzie podstawowe wyposażenie naszego domku na kółkach. Pozwoli przewieźć w niskiej temperaturze to co najważniejsze do przeżycia na kempingu. Czyli piwo i żywność. Lodówka w trakcie jazdy powinna być ustawiona na korzystanie z akumulatora – w tym trybie niezbyt chłodzi, ale pozwala na podtrzymanie niskiej temperatury przez kilka godzin. W momencie gdy rozbijemy obóz należy lodówkę przełączyć na tryb korzystania z prądu 230V (oczywiście jeśli zaparkowaliśmy na kempingu z dostępem do prądu). Jeśli zaparkowaliśmy w dzikich ostępach, wiele kuchenek pozwala na działanie w oparciu o energię pochodzącą z butli gazowej.

Szafki na naczynia

To bardzo ważny element wyposażenia kampera czy przyczepy. Muszą posiadać odpowiednie mechanizmy pozwalające na bezpieczny transport naczyń nawet na wyboistych drogach – nie chcemy przecież za każdym razem słuchać kakofonii brzęków, stuków i tłuczonego szkła a później rozpoczynać wypoczynek od sprzątania na głodniaka szczątków i pozostałości z naszych pięknych talerzy.

Kawa czy herbata?

Do gotowania wody na herbatę warto zaopatrzyć się w zwyczajny czajnik elektryczny – na każdym kempingu zwykle podłączamy naszą chatkę do prądu, więc czemu by gotować inaczej niż w naszym stacjonarnym domu – szybko i zgrabnie w czajniku elektrycznym. Miłośnicy kawy mogą zaopatrzyć się w mały ekspres do kawy. Wszelkiego rodzaju kapsułkowce dobrze działają na kempingu (wiem, wiem, niektórzy uważają kawę z kapsułki za profanację…)

Higiena

Łazienka w kamperze

Skąd woda?

W każdym domku na kółkach znajduje się pojemnik na wodę który możemy napełniać na każdym kempingu. Kampery posiadają większe pojemniki o pojemności często przekraczającej sto litrów, przyczepy mniejsze – kilkudziesięciolitrowe. Napełnienie następuje poprzez podłączenie węża gumowego do odpowiedniego gniazda w kamperze czy przyczepie. Woda z tego zbiornika jest rozprowadzona do umywalki oraz prysznica. Po drodze może zostać podgrzana – większość domków na kółkach jest wyposażona w przepływowy podgrzewacz wody który działa na prąd 230V – tak więc żeby mieć ciepłą wodę należy być podłączonym do prądu na kempingu.

Prysznic i umywalka

Toaleta zwykle znajduje się w oddzielnym pomieszczeniu w kamperze czy też przyczepie, wyposażona jest w umywalkę, prysznic z brodzikiem, szafki na przybory toaletowe oraz muszlę. Od razu odpowiadam na pytanie – tak, muszla znajduje się pod prysznicem. Wszystko jest tak zorganizowane że woda z prysznica spływa pięknie z całego pomieszczenia do odpływu w podłodze i w ten sposób konstruktorzy oszczędzili dość sporo miejsca. Woda po użyciu spływa do specjalnego zbiornika na tzw “szarą” wodę który należy co jakiś czas opróżniać.

Toaleta

W większości kamperów spotkać można się z toaletami chemicznymi, które składają się z dwóch części oddzielonych od siebie przy pomocy zasuwy. W dolnej gromadzą się nieczystości, górną stanowi natomiast muszla z pokrywą, a w niektórych modelach także zbiornik na wodę do spłukiwania. Taka toaleta chemiczna wymaga specjalnych płynów – jeden rodzaj płynu służy do spłukiwania, drugi jest wlewany do zbiornika z nieczystościami. Nowością są toalety próżniowe, w których mamy do czynienia z podciśnieniowym czyszczeniem muszli z rozdrabnianiem nieczystości, zanim zdążą one trafić do zbiornika na nieczystości. Do zalet tego typu urządzeń zaliczyć można między innymi brak konieczności stosowania środków chemicznych oraz funkcja regulowania wysokości muszli.

Usuwanie nieczystości

W jaki sposób powinno opróżniać się znajdującą się w kamperze toaletę? Miejsca przeznaczone do odprowadzania ścieków znaleźć można zarówno na kempingach, jak i części stacji benzynowych czy specjalnych parkingach z udogodnieniami dla kamperów i przyczep. Uwaga! Wlewać należy tam nie tylko nieczystości, lecz również szarą wodę, czyli na przykład taką po kąpieli czy myciu naczyń (te drugie wyczyścić możemy także na specjalnym stanowisku, które dostępne jest na każdym polu kempingowym).  Najczęściej wymagać to będzie od nas wyjęcia zbiornika i udania się do zlewni. Gdy nie mamy do niej dostępu lub znajdujemy się na stacji benzynowej, pojemnik opróżnić możemy w toalecie. Proces ten budzi wiele obaw u osób które nie miały jeszcze okazji tego robić. Pierwsze skojarzenie – błeeee, tam są kupyyyy, będzie śmierdziało, jak ja to mam zrobić, nieeee to ja już wolę do hotelu. Prawda jest taka że konstruktorzy tego sprzętu pracują nad udoskonaleniem konstrukcji toalet mobilnych od kilku tysięcy lat. Tak więc jest to sprzęt naprawdę dopracowany – nie ma mowy o jakimś fajdaniu się, brudzeniu, przebywaniu w brzydkich zapachach.

Ogrzewanie i klimatyzacja

Jeżeli chodzi o ogrzewanie w kamperze, to najczęściej spotkać można się z systemem bazującym na piecu gazowym i zasilanym gazem z butli. Ściany pojazdu skutecznie zatrzymują ciepłe powietrze. Izolację stanowi także podwójna podłoga, w którą wyposażona jest większość modeli. Inne rozwiązanie to montaż listwowego ogrzewania elektrycznego, które gromadzi ciepło w sposób równomierny, bezpieczny i cichy – krótko mówiąc elektryczne ogrzewanie podłogowe. Kolejna alternatywa to niezależne ogrzewanie zasilane przy pomocy oleju napędowego. Do wyboru mamy powietrzne oraz wodne ogrzewanie postojowe. W pierwszym z nich powietrze podgrzewa się bezpośrednio w pomieszczeniu, w drugim – jest ono wdmuchiwane do wnętrza kampera przy pomocy specjalnych dmuchaw, a jego część podgrzewa silnik. Najbardziej nowoczesne, a co za tym idzie – najdroższe systemy ogrzewania łączą się z klimatyzacją. Jest to rozwiązanie bardzo ekonomiczne, jako że przy pomocy jednego urządzenia zyskujemy możliwość ogrzewania w okresie zimowym i chłodzenia latem.

Elektryka

Każdy kamper i przyczepa muszą być wyposażone w porządny akumulator, który będzie zasilał urządzenia w trakcie jazdy. Niezbędną jego pojemność określa się uwzględniając wszystkie sprzęty, które pobierają z niego prąd. Gdy jest ich sporo, konieczne może się okazać połączenie ze sobą dwóch akumulatorów o identycznej pojemności, napięciu i stanie naładowania. Gdy mamy możliwość podłączenia się do sieci zewnętrznej o napięciu 230 V, jesteśmy w stanie korzystać z energii pochodzącej z zewnętrznego źródła bez konieczności obciążania akumulatora. Każdy kemping aktualnie umożliwia “podpięcie się do prądu”. Wiele osób lubi być niezależna od warunków panujących na kempingu. Są też tacy którzy uznają jedynie obozowanie w miejscach które oni sami wyznaczą a które niekoniecznie mają dostęp do prądu. W takich przypadkach konieczne może okazać się skorzystanie z alternatywnych źródeł energii takich, jak bateria słoneczna czy też generator prądu. Bateria słoneczna daje “darmowy prąd”, jest przyjazna dla środowiska, bezobsługowa cicha, a jej kompaktowe wymiary i waga umożliwiają łatwy montaż i demontaż. Inną sprawą są koszty i pewna awaryjność… Można zainwestować w generator prądu który przerobi  benzynę czy też ropę na prąd. Dostępne są ciche i stabilne generatory które nie obudzą wszystkich dookoła jednak ich cena jest dość wysoka.

Spanie

Wybierając kamper czy przyczepę kempingową, pod uwagę należy wziąć to, ile osób będzie w nich mieszkało i spało. Występuje kilka rodzajów łożek – łóżka “tradycyjne” stałe – podwójne, pojedyncze, które na stałe zajmują jakąś część przestrzeni kampera czy przyczepy to najczęściej spotykany rodzaj spania. Gwarantują wygodę – mają zwykle dobre materace, nie trzeba ich rozkładać, zaś zbiornikach pod nimi można przechowywać dość sporo bagażu. W przypadku piętrowych liczyć musimy się z ograniczoną przestrzenią; korzystanie z nich wymaga także od użytkowników nieco wprawy. Są też łóżka spuszczane z sufitu – za pomocą specjalnego mechanizmu opuszczamy część sufitu nad kabinę kierowcy – a tam znajduje się materac miękki jak z bajki. W kamperach najczęstszym miejscem wyposażonym w materac jest obła nadbudówka nad kabiną kierowcy. Ostatni rodzaj – łóżka składane – stół z ławami po wykonaniu sekwencji bardziej lub mniej skomplikowanych operacji zamienia się w dwuosobowe łóżko. Tutaj wygoda jest zwykle mniejsza no i trzeba poświęcić trochę czasu na składanie i rozkładanie, jednak oszczędzamy dużo cennego miejsca.

Mocowanie bagaży i rowerów

W charakterze dodatkowego bagażnika w kamperze stosuje się przeważnie  przestrzeń pod stałymi łóżkami, w której bez przeszkód zmieścimy większe sprzęty takie, jak stół, krzesła czy fotele. Należy je umieścić tak, by ściśle przylegały do siebie i nie przesuwały się w trakcie jazdy. Dzięki temu nie tylko zapobiegniemy ich uszkodzeniu, lecz wyeliminujemy także powstawanie nieprzyjemnych dźwięków. Inne rozwiązanie to box dachowy. W jego przypadku należy pamiętać o regularnym sprawdzaniu stanu zamocowania. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy nasza trasa będzie wiodła przez miejsca trudno dostępne dla wysokich pojazdów takie, jak chociażby las. Gdy w kamperze chcemy przewozić również rower, zaopatrzmy się w bagażnik montowany na tylnej ścianie pojazdu. Zwykle ma on postać drabinki wyposażonej w dwie szyny. By zamontować lub zdjąć rower, bagażnik należy opuścić.

Markizy i przedsionki

Nieodłącznym elementem wyposażenia każdego kampera jest markiza, która zagwarantuje nam ochronę przed słońcem czy deszczem. Najczęściej spotkać można się z modelami rozkładanymi przy użyciu korby. Pamiętajmy, by po rozwinięciu jedną z nóżek podporowych ustawić nieco niżej, co umożliwi spływanie wody. Nóżki markizy przytwierdza się do ziemi przy pomocy szpilek, a całą mocuje dodatkowo specjalnymi pasami napinającymi. Przydatny może się również okazać przedsionek, dzięki któremu wydzielimy przestrzeń pozwalającą na wypoczynek w cieniu. To jednak nie koniec jego zalet – umożliwia on także całkowite odgrodzenie się od otoczenia i po części zabezpieczenie przed owadami. Najczęściej mamy do czynienia z przedsionkami posiadającymi trzy ściany i dach, z czego część z drzwiami wejściowymi i oknami może zostać odpięta lub zwinięta, a następnie przypięta do dachu lub schowana w bagażniku.

Gadżety do parkowania i poziomowania

Do poziomowania kampera przeważnie wykorzystuje się kliny najazdowe oraz opuszczane ręcznie łapy. Jako że jest to rozwiązanie czaso- i pracochłonne, na rynku coraz częściej można spotkać się z hydraulicznymi podporami samopoziomującymi. Zasilane są one pompą hydrauliczną, która jest w stanie podnieść pojazd o masie do 7,5 tony. Tego typu podpory mocuje się bezpośrednio do przeznaczonych do tego celu miejsc ramy pojazdu. Można zaopatrzyć się w nowoczesne systemy poziomujące, które zrobią to za nas z dokładnością do 1 centymetra. Często zarządza się nimi przy pomocy specjalnego pilota lub aplikacji instalowanej na smartfonie czy tablecie.   Wiele osób obawia się manewrowania przyczepą kempingową – dla nich powstały specjalny napęd elektryczny który można dokupić do przyczepy – tzw mover. Bardzo prosto za pomocą pilota będziemy mogli z dużą precyzją manewrować naszą przyczepą. Mnie niezwykle interesuje opcja urządzenia wyścigów dwóch przyczep wyposażonych w takie napędy…..   Domek na kółkach można wyposażyć w praktycznie każdy sprzęt który mamy w “prawdziwych” domach. Najnowsze materiały i postępująca miniaturyzacja zapewniają dostęp do coraz to nowszych wynalazków, z których możemy korzystać na kempingu. Nie należy jednak zapominać po co to wszystko – nasz domek na kółkach ma nam zapewnić wystarczający komfort, by dobrze wypocząć korzystając z bliskiego kontaktu z naturą i otaczającym nas światem…

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułBezpieczeństwo na kempingu
Następny artykułAfrykańska odyseja – 10. Powrót do domu
Młody adept sztuk kempingowych (ale zapalony). 3 lata przyczepowo, co nieco wypożyczonym kamperem. Twórca kamperemprzezswiat.pl. Stawia pierwsze kroki w pisaniu w języku innym niż języki programowania więc prosi o wyrozumiałość.

6 KOMENTARZE

  1. The first couple of places were dead. I continue to
    rub our breasts together, nipples hard and swollen, flicking slowly over each other through
    thin cotton.

  2. In order for you to get any kind of appreciable amount of contact outside your marriage you would
    essentially have to foster an ongoing relationship with some gal.
    Ragged, I couldn t wait for school, on the first day to
    let out, but when the woman, a tall gorgeous and very, very young woman walked
    in she quickly introduced herself.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here