Według danych Głównego Urzędu Statystycznego liczba wyjazdów za granicę naszych rodaków w 2016 roku wynosiła 11,3 mln, z czego najczęściej odwiedzaliśmy Niemcy (2,3 mln). Niemcy są siódmym, pod względem wielkości państwem w Europie i poza pracą oferują także piękne atrakcje turystyczne oraz drogi uznawane za najlepsze na świecie. Sieć autostrad w tym kraju jest bardzo dobrze rozbudowana – łączna ich długość wynosi ponad 13 tysięcy kilometrów. Niemieckie autostrady poza tym, że są darmowe charakteryzują się także idealnie równą nawierzchnią oraz panującą na nich wysoką kultura jazdy. Jeśli więc podróżujemy kamperem lub z przyczepą kempingową na zachód lub na południe naszego kontynentu wybór przejazdu przez Niemcy jest jedną z najlepszych, a z pewnością najszybszych możliwości. Na niemieckich drogach spotkać można coraz większą liczbę pojazdów z polskimi rejestracjami, między innymi także dzięki autostradom łączącym oba kraje – A2 i A4. Pamiętajmy jednak, że te prawie doskonałe warunki jazdy wymagają przestrzegania przepisów drogowych obowiązujących u naszego zachodniego sąsiada, które nieco różnią się od tych panujących w Polsce. Dlatego dziś szczegółowo omówimy przepisy drogowe obowiązujące w Niemczech, aby móc bezproblemowo poruszać się po tamtejszych drogach.

Jeżeli więc planujecie, zarówno w bliższej, jak i dalszej przyszłości wyjazd do Niemiec lub przejazd przez ten kraj poniższy tekst to dla Was lektura obowiązkowa.

Polityka wjazdowa i wymagane dokumenty

Wjeżdżając na teren Niemiec, potrzebny jest jedynie dowód osobisty ważny jeszcze minimum 6 miesięcy lub paszport ważny minimum 3 miesiące.

Obowiązkowo posiadać należy prawo jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu oraz jego ubezpieczenie – OC. Zalecane jest również wcześniejsze wykupienie ubezpieczenia NNW, a także Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, niezbędnej w przypadku potrzeby skorzystania z pomocy medycznej.

Dozwolone prędkości

Jazda po perfekcyjnie przygotowanych niemieckich drogach wymaga od nas znajomości kodeksu drogowego tego kraju. Trzymajmy się więc wszystkich przepisów tam obowiązujących, w tym także tego dotyczącego zachowania maksymalnych prędkości, które zależą od rodzajów dróg oraz rodzaju pojazdu. Sieć drogowych połączeń w Niemczech jest bardzo dobrze rozbudowana z uwzględnieniem kilkunastu tysięcy kilometrów autostrad. Jednak poza autostradą podczas naszej podróży niejednokrotnie może zdarzyć się również przejazd drogą ekspresową, przez teren zabudowany lub niezabudowany. Dozwolone prędkości w Niemczech:

– w terenie zabudowanym pojazdy wszystkich rodzajów obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h,

– w terenie niezabudowanym samochody osobowe mogą poruszać się z prędkością do 100 km/h, natomiast pojazdy ważące więcej niż 3,5 t do 60 km/h, a pojazdy z przyczepą – 80 km/h,

– na drogach ekspresowych samochody do 3,5 t obowiązuje ograniczenie prędkości do 130km/h, pojazdy powyżej 3,5 t oraz z przyczepą – 100 km/h,

– w przypadku autostrad dla samochodów osobowych oraz pojazdów do 3,5 t brak jest prawnych ograniczeń prędkości, jednak zaleca się podróżowanie z prędkością do 130 km/h, chyba że znaki drogowe nakazują jechać wolniej. Kierowcy pojazdów z przyczepą muszą zwolnić do 100 km/h, a pojazdów ważących więcej niż 3,5 t do 80 km/h. Ponadto, na niemieckich autostradach obowiązuje całkowity zakaz zatrzymywania się,

– ważną kwestią jest również staż kierowcy – dla tych, którzy posiadają prawo jazdy krócej niż 2 lata po drogach ekspresowych mogą poruszać się z prędkością maksymalną 90 km/h, a na autostradach – 100 km/h,

– jeśli w terenie zabudowanym przekroczymy prędkość o więcej niż 30 km/h, a w terenie niezabudowanym więcej niż 40 km/h grozi nam wysoki mandat oraz miesięczny zakaz prowadzenia pojazdów.

Wyposażenie pojazdu

Na wyposażeniu naszego pojazdu w Niemczech obowiązkowo znaleźć się muszą: apteczka pierwszej pomocy, trójkąt ostrzegawczy oraz kamizelka odblaskowa. Ta ostatnia powinna być używana przez kierowcę i wszystkich pasażerów w momencie opuszczania samochodu w terenie niezabudowanym, na drogach szybkiego ruchu oraz na autostradach.

Posiadanie dodatkowego kompletu żarówek, koła zapasowego czy linki holowniczej nie jest sprecyzowane przez specjalne przepisy, podobnie z posiadaniem na wyposażeniu gaśnicy, która nie jest obowiązkowa. Mimo wszystko, zalecamy, aby wszystkie powyższe sprzęty mieć na pokładzie.

Minimalna wysokość bieżnika w oponach letnich wynosi 1,6 mm, w przypadku opon zimowych – 4 mm. Obowiązek używania opon zimowych na niemieckich drogach nie jest uregulowany konkretnymi przepisami, wyznaczającymi okres, w którym powinny być one zakładane. Opon zimowych należy używać jeżeli warunki atmosferyczne tego wymagają. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, jeżeli na drodze znajduje się warstwa śniegu lub lodu, natomiast obowiązkowo trzeba ich używać na drogach gdzie oznakowanie tego nakazuje. W Niemczech obowiązuje całkowity zakaz używania opon okolcowanych.

W przypadku pojazdów z przyczepą należy posiadać dodatkowe lusterka boczne, szczególnie jeśli przyczepa szersza jest od ciągnącego ją pojazdu, potrzebny jest także dodatkowy trójkąt ostrzegawczy.

Ważna jest również naklejka klasy emisji spalin. W ścisłych centrach niemieckich miast utworzone zostały tzw. strefy środowiskowe, do których wstęp mają samochody z określonymi klasami emisji spalin. Granice owych stref oznaczone są specjalnymi znakami informującymi, które pojazdy mogą poruszać się po danej strefie.

Każdy pojazd wjeżdżający do oznaczonej strefy musi posiadać wymaganą naklejką informującą o klasie emisji spalin. Taką naklejkę kupić można na podstawie dowodu rejestracyjnego pojazdu na stacjach diagnostycznych, w urzędach komunikacji oraz w autoryzowanych warsztatach, jej koszt to około 6 euro. Jeżeli wjedziemy do strefy bez odpowiedniej naklejki powinnyśmy liczyć się z otrzymaniem mandatu w wysokości 40 euro.

Inne ograniczenia prawne 

– limit alkoholu we krwi –dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi, pozwalająca na prowadzenie pojazdu wynosi 0,5 promila. Za przekroczenie tej granicy grożą wysokie grzywny oraz ewentualne odebranie prawa jazdy. Limit alkoholu we krwi dla kierowców, którzy prawo jazdy posiadają krócej niż 2 lata oraz tych poniżej 21 roku życia wynosi 0,0 promila,

– pasy bezpieczeństwa – podczas jazdy obowiązkowo zapięte przez wszystkich pasażerów pojazdu,

– światła – jazda z włączonymi światłami mijania zalecana jest rzez całą dobę, cały rok, natomiast w tunelach i przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych obowiązuje nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania,

– podróżowanie z dziećmi – dzieci o wzroście do 150 cm mogą być przewożone wyłącznie w specjalnie do tego poświęconym foteliku bądź na podwyższeniu – dodatkowo zabezpieczone pasami, dzieci do 12 roku życia nie mogą być przewożone na przednich siedzeniach,

– odstępy między pojazdami – to bardzo restrykcyjna kwestia, za jazdę „na zderzaku” grozą bardzo surowe mandaty,

– parkowanie – parkowanie na chodniku jest zakazane, do tego celu służą wyznaczone parkingi, w niektórych przypadkach także prawa strona jezdni.

– pojazdy campingowe – zezwala się na jednorazowy nocleg w pojeździe campingowym poza campingiem – na placu lub ulicy w celu wypoczęcia przed dalszą podróżą. W całych Niemczech obowiązuje zakaz nocowania w rejonach parków narodowych oraz terenów objętych ochroną naturalną. Warto mieć na uwadze regionalne ograniczenia w każdego landu, warto w tym celu dopytać lokalnej ludności jakie przepisy obowiązują w danym miejscu.

Opłaty drogowe

Korzystanie z dróg przez samochody osobowe w Niemczech jest bezpłatne – w tym także z autostrad. Opłaty dotyczą wyłącznie pojazdów powyżej 7,5 t i naliczane są w oparciu o ilość przejechanych kilometrów, które rozliczane mogą być przez Internet lub punktach poboru opłat.

Ważne telefony:

Europejski numer alarmowy: 112
Pomoc drogowa: 01802 22 22 22
Policja : 110
Straż pożarna : 112
Pogotowie ratunkowe : 112
Ambasada RP: +49 302 231 30

Ambasada RP – telefon dyżurny: +49 163 788 7676

 

Nie da się ukryć, że w Niemczech ogromną wagę przywiązuje się do przestrzegania przepisów drogowych, dodatkowo także kierowcy w tym kraju dbają o wysoką kulturę jazdy. Mimo tego niemiecka policja jest dość drobiazgowa w egzekwowaniu przepisów. Warto mieć to na uwadze, jeśli chcemy bez większych problemów przemierzać drogi naszych zachodnich sąsiadów.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKamperem przez Czechy
Następny artykułKamperem przez Węgry
Młody adept sztuk kempingowych (ale zapalony). 3 lata przyczepowo, co nieco wypożyczonym kamperem. Twórca kamperemprzezswiat.pl. Stawia pierwsze kroki w pisaniu w języku innym niż języki programowania więc prosi o wyrozumiałość.