Czym różni się kierowanie zestawu z przyczepą kempingową od kierowania kamperem? Najlepiej przekonać się o tym oczywiście w praktyce, ale teoria (duża dawka teorii) także się przyda.

Po pierwsze prędkość

Trzeba pamiętać o tym, że kamper i samochód ciągnący przyczepę kempingową zachowują się na drodze trochę inaczej niż samo auto. Na czym polega owa różnica? Powodów jest kilka:

  • Im cięższa przyczepa, tym bardziej obciążony jest silnik i cały zespół przeniesienia siły napędowej auta. Osiągnięcie takiej samej prędkości u zestawu z przyczepą będzie trwało dłużej niż w przypadku samego samochodu. Warto pamiętać o tym szczególnie podczas manewru wyprzedzania ponieważ może ono zajmować więcej czasu. Aby wykonać manewr wyprzedzania samochodem z przyczepą, warto upewnić się, że nikomu nie zajedziemy drogi, pamiętając, że jesteśmy wolniejsi niż samochody osobowe bez przyczepy. Kierownicą należy operować bardzo delikatnie i płynnie, uważając, aby przyczepa nie znalazła się za blisko wyprzedzanego pojazdu, należy również uważać na uderzenia wiatru bocznego oraz wężykowanie – poprzeczne bujanie się przyczepy. Uważnie obserwuj zachowanie przyczepy w lusterkach.
  • waga kampera i zestawu auto + przyczepa kempingowa ma także wpływ na hamowanie – zatrzymanie tych pojazdów zabiera więcej czasu i miejsca niż zatrzymanie samego samochodu. Droga hamowania samochodu z przyczepą przy prędkości 80 km/h może zwiększyć się nawet dwukrotnie. Przy hamowaniu nowoczesnych przyczep dystans ten zmniejsza się, lecz nieznacznie. Dlatego przyczepy o większej wadze wyposażone są w hamulec najazdowy – to wymóg prawny. Jak działa? W momencie hamowania rozpędzona przyczepa napiera dyszlem na hak samochodu – w tym czasie uruchamiany jest właśnie hamulec najazdowy. Zależnie od zastosowanego rozwiązania umieszczony w dyszlu zespół dźwigni lub tłoczysko rozpoczyna procedurę hamowania – szczęki cierne stykają się z powierzchnią bębna lub klocki trą o tarcze. Należy jednak pamiętać o opóźnieniu, z jakim działa hamulec najazdowy względem hamującego pojazdu. Pamiętaj o zachowaniu płynności jazdy, unikaj gwałtownych manewrów oraz nagłych hamowań.
  • zakręty – prowadząc kamper lub auto z przyczepą trzeba pamiętać o odpowiedniej prędkości przy zakrętach, zbyt szybka jazda może doprowadzić do zahaczenia o pobocze, wjechania na chodnik, a nawet do przewrotki, warto więc odpowiednio zwolnić

Po drugie uprawnienia

Uprawnienia do kierowania kamperem uzależnione są od DMC czyli dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Prawo jazdy kategorii B. wystarczy do kierowania kamperem, którego dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 3500kg. Kampery o większej dopuszczalnej masie całkowitej wymagają posiadania prawa jazdy kategorii C1 lub C.

Co z uprawnieniami do ciągnięcia przyczepy? W Polsce oraz w wielu innych europejskich państwach prawo jazdy kategorii B. pozwala na holowanie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3500kg. Warto zaznaczyc ze maksymalna DMC przyczepy jaką może ciągnąć dany samochód jest wpisana w dowód rejestracyjny każdego pojazdu.

Inna kategoria prawa jazdy uprawniająca do kierowania samochodem z przyczepą to kategoria B-96. Pozwala ona na prowadzenie pojazdów o łącznej DMC 4250 kg.

Po trzecie mobilność i manewrowanie

Kamper jest zdecydowanie bardziej mobilny niż auto z przyczepą kempingową, co znaczy, że łatwiej się nim manewruje – skręca, zawraca, cofa, itp. Dodatkowo kamperem można poruszać się zdecydowanie szybciej – maksymalne dozwolone prędkości na europejskich drogach są wyższe dla kamperów niż dla zestawu: samochód + przyczepa kempingowa – w Polsce zarówno samochód ciągnący przyczepę kempingową, jak i kamper na obszarze zabudowanym może poruszać się z prędkością do 50 km/h, na autostradzie samochód z przyczepą może jeździć z maksymalną prędkością 80 km/h, podczas gdy kamper – 130 km/h. Podobnie jest w innych europejskich krajach np. w Holandii gdzie kamper na autostradzie może jechać z maksymalną prędkością 120 km/h, a samochód z przyczepą 80 km/h. Ponadto, kamper doskonale radzi sobie również na krętych, górskich drogach.

Kierując samochodem z przyczepą kempingową, szczególnie przy manewrowaniu na biegu wstecznym należy pamiętać o tym, że każdy ruch kierownicą w odwrotnym kierunku niż planowany powoduje łamanie się przyczepy w odwrotnym kierunku niż planujemy ją prowadzić.  Skręcając kierownicą w lewo, przyczepa zakręca w prawo i odwrotnie – kręcąc kierownicą w prawo, przyczepa prowadzi się do lewej strony. Warto więc być precyzyjnym, skoncentrowanym i delikatnym – skutkiem zbyt gwałtownych ruchów mogą być zbite lampy w samochodzie czy też zgnieciony zderzak. Płynność ruchów to podstawa. Ponadto, zakręty należy brać szeroko. Skręcając w lewo staraj się jechać jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu, a przy skręcie w prawo, przeciwnie – trzymaj się lewej krawędzi. Ważne, abyś miał pewność, że na właściwym pasie zmieści się zarówno samochód. jak i przyczepa.

Jeśli w teorii wiemy na czym polegają różnice między kierowaniem kamperem, a zestawem: samochód + przyczepa kempingowa pozostaje już tylko wykorzystać tę wiedzę w praktyce, pamiętając, że trening czyni mistrza!